torsdag 22. januar 2015

thai-høne i leirgryte og kraftsaus med coconut aminos, chili og lime


Da jeg mottok månedens kjøttabonnement fra Duggurd for noen ukers tid siden, fikk jeg blant annet med ei lita høne. Hva skal jeg finne på med den? tenkte jeg, og stappa den i fryseren inntil i går.

Hvis du er den heldige eier av ei leirgryte, så vet du at det eneste du trenger å gjøre for å få en helt fantastisk middag (sånn bortsett fra å bløtelegge den i et kvarters tid) er å putte alt du ønsker å spise oppi den, og sette den i ovnen. Resten går jo av seg sjøl. Så sånn blei det.
Og bonusen for det bittelille arbeidet er at man kommer hjem til fiks ferdig middag, at man får servert deilig mørt kjøtt som smelter som silke på tunga, inkludert at det i gryta siver ut og samles opp masse deilig kraft man kan lage den nydeligste saus av. 
Som for eksempel denne, med massevis av gode smaker og østlige assosiasjoner. Den beste sausen jeg kan huske å ha laga på en hel evighet. Tommelen opp!





Selv om jeg her bruker høne, kan du selvsagt også gå for kylling. Jeg vet ikke hvordan det står til hos andre, men kylling er ikke det som havner først på middagsbordet her om dagen. Skulle det skje velger jeg alltid fra et sted hvor dyrene blir behandla med respekt, og hvor de får vokse i et naturlig tempo og har hatt et ålreit liv. Holte gård er fint. Der kom også denne høna fra.




Så.
Før høna blei putta i leirgryta smurte jeg den inn med dette:

(jeg velger økologiske/usprøytede råvarer og ingredienser)
1 ss finhakka fersk ingefær
1 ss finhakka rød chili
1 stort finhakka hvitløksfedd
2 toppede ts korianderfrø, knust og finmalt i morter (evt. ferdigmalt koriander)
2-3 ss smelta smør/klaret smør
en fornuftig mengde havsalt

Smøret smeltes og alt blandes i. Høna blei massert godt med denne blandingen, lagt over i gryta og satt i kald ovn, som jeg så satte på 90 grader. 
8 timer seinere og vel hjemme fra jobb åpna jeg ovnsdøra, løfta lokket av leirgryta og hilste på verdens møreste høne.


Så laga jeg sausen slik:
et par ss smør/klaret smør
1 stor løk evt. et par sjalottløk
1 stort hvitløksfedd
1 ss finhakka fersk ingefær
1 ss finhakka fersk chili
krafta fra høna
2-3 ss coconut aminos* (evt. tamari)
1 lime (revet skall fra hele og safta fra halve)
1 toppet ts god honning
havsalt etter smak

Finhakk løken, hvitløken, chilien og rasp eller finhakk ingefæren. Stek løken i godt med smør/klaret smør til den blir myk og blank, og tilsett hvitløk, ingefær og chili som surres med i et par minutter. Hell krafta over, og la den putre i vei på lav-medium varme til væskemengden er redusert og sausen blitt tykkere. Til slutt tilsettes revet skall fra 1 lime som du har vaska godt, og skvis ut safta med neven fra den ene halvdelen av limen. Rør i honning og coconut aminos, og smak til med evt. mer salt om det trengs.

Server sausen til høna, sammen med ønsket tilbehør. Jeg planla å lage en god blomkålmos til, men følte plutselig kun for å spise hønelår med saus. Så da gjorde jeg rett og slett det, da.




*Coconut aminos er et topp alternativ til soyasaus. Det er en fullverdig erstatning for den soyabaserte sausen, og kan brukes på nøyaktig samme måte. Coconut aminos er en form for fermentert kokossaus (som absolutt ikke smaker kokos), og den kan blant annet kjøpes på iHerb HER. Smaksmessig er den ikke milevis unna soyasaus, men jeg synes for å være helt ærlig at den smaker langt bedre; litt mer søtlig, rundere og nøtteaktig på et slags vis. Skikkelig god.

Hvorfor bruke coconut aminos i stedet for "vanlig" soyasaus? Soya tukler med hormoner, er med på å blokkere kroppens evne til å absorbere mineraler, forstyrrer opptak av næring, er kjent for å kunne være kreftfremkallende og er som regel genmodifisert. Les mer om hvorfor du mest sannsynlig synes det er helt greit å holde seg på god avstand fra soya HER.




2 kommentarer:

  1. Ååhh! Det hørtes helt fortreffelig ut!
    Jeg lager ofte thai-inspirerte retter, men nå var det så lenge siden at det jaggu ble på tide igjen. Takk for påminnelsen - nå blir det Thai i helga :)

    Helt enig med deg når det kommer til kokos "soyasausen"! Den funker supert som erstatning. Soya er en forskrekkelig uting, men med noen små unntak. Soyasausen jeg tillater meg å ha stående i kjøkkenskapet er Tamari, en fermentert variant. Soyabønnene gjæres i 2 år, og da blir plutselig soyasausen innafor, og et mye lurere alternativ enn vanlig Kikkoman. Jeg har denne: http://www.iherb.com/Eden-Foods-Organic-Tamari-Soy-Sauce-20-fl-oz-592-ml/36307

    Ha en toppers dag!! Og... takker for linkingsen :)

    SvarSlett
  2. Ohoi, da håper jeg det bir ei smakfull helg!

    Og ja, vet du, Tamari har jeg rett og slett brukt så lite at jeg har glemt av det. Så takk for påminnelsen sjøl! Det skal klart plottes inn :)

    God dag og god helg rett tilbake til deg!

    SvarSlett