torsdag 30. januar 2014

crunchy søtpotetchips med timian og havsalt

En fantastisk god vri på crunchy smakfullt potetgull får du ved å bytte ut den gamle trauste poteta med søtpotet. Ikke er det vanskelig å trylle frem selv, og det smaker helt fantastisk også. Sann mine ord! 

Jeg har fullstendig søtpotetdille om dagen (noe jeg forsåvidt sikkert har hatt i et halvår, til uvesentlig opplysning) og langer innpå med denne grønnsaken opptil flere ganger i uka hvis jeg kan. Denne søte poteta, som altså ikke egentlig er en potet eller ikke engang i slekt med poteta, kan brukes til så mangt. Alt fra ovnsbaking til woking, koking eller steking, i gratenger eller pureer, og ikke minst den elskede slageren søtpotetmos. Prøv søtpotetmos med baconbiter eller biter av soltørkede tomater, masse hvitløk eller krydder og urter til. Det er ikke gærnt! Jeg bruker den altså som en potet, selv om den ikke helt oppfyller kravene til navnet.



Men nok om det. Om du altså ønsker deg litt knasende søtpotetsnacks til helga er alt du trenger litt søtpotet, smør, krydder og havsalt. Og en stekeovn.






Sett ovnen på 120 grader. Skrell poteta/potetene og skjær i supertynne flak. Disse potetene er ofte ganske svære, så jeg brukte bare èn i denne omgangen. Bruk en ostehøvel eller en mandolin for å få fine tynne skiver og ha skivene i en bolle. Varm opp en nokså god mengde med smør eller klarnet smør (kokosolje kan også brukes), hell en del av det over skivene i bollen og bland godt sammen. Bruk fingrene. Spre skivene utover en godt smurt stekeplate (evt. flere plater og evt. med bakepapir), dryss med timian eller annet krydder og godt med havsalt. Hell resten av smøret over. Sett i ovnen i ca. 1 times tid, pluss minus. Følg med underveis. Du vil ha crispy og fine, men ikke brente flak. 






Skivene skal kjennes faste og litt harde ut når de er ferdige. Husk på at de også stivner skikkelig etter at de har kommet ut av varmen, men de skal ikke kjennes myke når du tar på dem.Spre de ferdigstekte flakene utover litt tørkepapir, du vil merke at de hardner raskt.  Oppbevaring og denslags kan jeg dessverre ikke si stort om, for disse var borte på et gigantisk svusj!



Ps. Noen lurer kanskje på hvorfor jeg velger å bruke smør og ikke oljer av typen solsikke, raps eller lignende. Solsikkeoljer, rapsoljer, soyaolje og maisolje er oljer jeg har sluttet å bruke av den enkle grunn at disse er veldig "ustabile". Det er dårlig, ekstremt bearbeidet fett som harskner og oksiderer lett, det tåler dårlig varme og det har et høyt innhold av omega 6, noe som er med på å fremme betennelser i kroppen.
Smør og kokosolje, til eksempel er derimot stabilt, mettet fett - dette er godt, harmløst fett som ikke gjør noen skade. Tvert i mot (selv om margarinindustrien vil ha deg til å tro noe annet). Dessuten smaker det fantastisk også. Vinn, vinn.





onsdag 1. januar 2014

matrelaterte nyttårsforsetter? så klart!


Basert på en god dose mer kunnskap om hva vi spiser, hva som er med på å gjøre kroppene våre i dårligere stand enn de behøver å være, og ikke minst hva som er føde og fôr som gjør godt for kroppen (både fordi jeg over en periode har tatt et ekstra dypdykk i masse godt lesestoff og sugd til meg mye kunnskap fra mange flotte folk, men også har sett det på min egen kropp) - har jeg laget meg noen små nyttårsprinsipp, eller nyttårsforsetter om du vil. 
Jeg har ett overordnet hovedprinsipp, og det lyder som følger:

Mer av det som gjør kroppen bra, og mindre av det som gjør kroppen vondt.





Mer av det som er bra betyr i mine ord ren, god, hel, sunn, velsmakende, næringstett og næringsrik matDet betyr mer mat uten gift og sprøytemidler, altså mer økologisk/biodynamisk mat: grønnsaker, frukt og bær. Det betyr ren mat i form av ren fisk og rent kjøtt og egg fra glade friske dyr som har fått leve verdige liv. Det betyr å ha respekt for råvarene og utnytte dem, som for eksempel langtidskokt kraft på dyrebeina, som foruten at det smaker utrolig godt, er noe av det mest næringsrike man kan leske kroppen sin med. Det betyr næringspakket mat i form av masse gode og rene fettkilder som kokosolje og olivenolje; og rene upasteuriserte melkeprodukter som rikelig med smør, oster og ferskmelk som ikke er tukla med og ødelagt i form av pasteurisering og homogenisering. I denne maten er all næring intakt og denne maten stimulerer ikke til allergiske reaksjoner, og klusser heller ikke med fordøyelsen vår (se bare her).
Jeg skal også bli bedre til å behandle maten på riktig måte: de sjeldne gangene jeg spiser korn, nøtter eller frø skal det bløtlegges, syrnes og bearbeides på riktig måte slik denne maten bør, sånn at næringen blir lettopptakelig i stedet for ubrukelig for kroppen. I tillegg skal jeg også bli bedre til å fermentere grønnsaker og spise melkesyregjæret mat (om du vil kan du lese her).


Synes du alt dette høres gresk ut? Les innlegget "En hyllest til tradisjonsmaten" av Gry Hammer her!


Mindre av det som er bra betyr å kaste ut sukker, kornmat (med mindre den er bløtlagt og behandlet på riktig måte), pasteuriserte og andre ubrukelige melkeprodukter, dårlig kjøtt fra industridyr som har hatt det fælt (dyra blir syke og vi blir syke), planteoljer som soya, solsikke, raps, mais og billig industrifett som margarin, som skaper ubalanse og betennelse i kroppen, og andre ting som generelt ikke har noe i kroppene våre å gjøre. Jeg ser rett og slett ikke poenget i å forgifte og betenne min egen kropp med vilje.

Start nyåret med å jobbe inn nye, (men kanskje uvante?) gode vaner! Gjør noe du aldri har gjort før, og utfordre deg selv litt! Hva taper du på det?





Et lite sleivspark og noen klisjèaktige sitater synes jeg må til for å sparke i gang starten av året!


Les for all del gjerne innlegget "En friskere fremtid", hvor legen Andreas Eenfeldt forteller om hvordan kroppene våre desperat skriker etter hjelp i form av utslett og allergier, fedme, diabetes, kreft, leddplager og andre betennelser. Vi spiser mat som gjør oss syke, vi forgifter oss selv sakte men sikkert med all det unaturlige, kunstige, e-stoffproppede "drivstoffet"  vi dytter i oss. Når skal vi ta hintet? 

Prinsippene for å ha en sterk og frisk kropp handler om å spise mat som er behandlet på riktig måte og ikke minst minimere inntaket av mat som har en giftig og skadelig effekt på kroppen vår. Dette kommer jeg garantert tilbake med skriblerier om. Fordi dette er mat som kroppene våre er tjent med, som miljøet er tjent med og jorda er tjent med. Mer av dette!



Hvilke planer eller forsetter har du for det nye året? Del gjerne!