onsdag 11. september 2013

hjemmelaga superhurtig aioli/majones med smør

Hvem sier vel si nei takk til deilig hjemmesnekra majones? Hvis det eneste du trenger er en stavmikser, et lite minutt og fire-fem ingredienser? Jo, takk!





Hjemmelaga superhurtig majones/aioli 
ca. 160 g klaret smør (ghee), eller "vanlig" smør, gjerne upasteurisert
1 ss vann
1 eggeplomme fra ei glad høne
saft fra en 1/2 sitron
en liten dæsj dijonsennep
salt og hvitløk etter smak (evt. andre krydderier og urter)



Sørg for å ha satt frem ingrediensene noen timer før så det har riktig temperatur. Smelt det klarnede smøret og la det stå til det når romtemperatur sammen med de andre ingrediensene. Du kan også bruke smør uten å klare det, om du ønsker. Har du ikke klarna smør gjør du som dette; smelt en smørpakke (eller gjerne fler når du først er i gang) på lav varme. Ikke fingre oppi gryta mens det smelter, men la det få stå i fred. Når alt er smelta vil du se at en hvit guffe (melkeproteinene) har samla seg i bunnen. Bruk en øse og øs forsiktig av det rene klare smøret. Den hvite guffa hiver du. Vei opp den mengden klaret smør du trenger og la det stå på benken til det når romtemperatur. Kjenn med fingern, den er en god indikator.
Er smøret klart? Hiv alt i en liten bolle, sett stavmikseren i og kjør på full guffe. Etter bare noen sekunder forvandles innholdet på magisk vis til deilig feit majones. Majonesen vil få en nydelig mild smørsmak. Tilsett salt, hvitløk og evt. andre krydderier etter smak og behag - og spis det som tilbehør til alt som er godt.
(Skulle du ha problemer med at massen ikke forvandles og blir tykk og god med det samme, men i stedet for ender opp som en tynn jevn saus? La den stå noen minutter på benken, og vips så tykner den så fint som bare det.) 

Godt og næringsrikt fett.
Tommel opp!



Lurer du på hvorfor jeg ikke bruker raps, solsikke eller annen smaksnøytral planteolje i oppskrifta? Jeg unngår alle slike former for plantefett (forutenom kaldpresset kokosolje), og grunnene er mange. Under finnes noen linker med litt info.

Unsaturated oils: toxic:
http://raypeat.com/articles/articles/unsaturated-oils.shtml

Good fats, bad fats: separating facts from fiction:
http://www.westonaprice.org/health-topics/good-fats-bad-fats-separating-fact-from-fiction/

Confused about fats? Know your fats introduction:
http://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats-introduction/

Why you should never eat margarine or vegetable oils:
http://wellnessmama.com/2193/never-eat-vegetable-oil/





8 kommentarer:

  1. Dette ser fantastisk godt ut, men jeg lurer på om alt bør spises umiddelbart, eller om det tåler å lagres over natta i kjøleskap? Siden det er ghee, mener jeg - regner med at det stivner...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare oppbevar det i kjøleskapet! Stivner litt som smør, så ta det ut litt før du skal bruke det om du vil ha det softere i konsistensen. Har fortsatt rester som har stått i noen dager, smaker absolutt like godt.

      Slett
  2. Kan jeg bruke vanlig smør eller må man ha gee?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du! Har glemt å presisere at det funker strålende med smør og. Rørossmør er bare supergodt.

      Slett
    2. Hurra, ble så glad når jeg leste dette.
      Jeg kjøpte røros smør for en månedstid tilbake. De siste 15 årene har jeg ikke likt smør, muligens fordi jeg spiste smør ut av boksen som liten og fikk plutselig nok! Røros smøret var virkelig kanll godt!

      Jeg dette i dag med rørossmør.
      Å så godt! Jeg tror jeg har spist smørkvoten min for den neste måneden ;) Tusen takk for oppskriften :)

      Slett