torsdag 29. august 2013

kokos-ghee!

Er det èn faktor ved matinntaket mitt som har endret seg fullstendig og helt vanvittig totalt,
så er det mengden fett. 




Det å gå fra å sky mettet fett som pesten fordi man på feil grunnlag er blitt villedet til å tro at det er helsefarlig og fetende, til å plutselig meske seg i masser av mettet fett i form av smør, kokosolje og annet godfett fordi det faktisk er næringsrikt, livsnødvendig og helsefremmende har vist seg å være så betydningsfullt at jeg ikke har ord. Jeg har aldri spist så fett som jeg gjør nå, og jeg har heller aldri følt at kroppen spiller så mye på lag som nå. Stabilt blodsukker, ingen følelse av å hele tiden ha lyst til å småknaske på noe, roligere i magen - metthetsfølelsen er en helt annen. Jeg holder det gående lengre og blir sjeldnere skrubbsulten. Ikke går jeg helt i bakken hvis jeg må klare meg uten påfyll for noen timer heller. Spiser færre måltider, men desto større og mer næringsrike. Et langt mere stabilt blodsukker henger sammen med så mangt - det merkes på hele kroppen. Ergo blir jeg ikke så fysen og søtsugen, føler meg ikke så trøtt og lav på krefter, og blir heller ikke så slapp og daff etter måltidene. Noen ganger sklir man selvsagt litt ut, og da merkes det ekstra godt. Hverdagskosten er med andre ord ganske endret og det føles bra. Generelt sett har jeg et mye større velvære og en bedre energiflyt. Sann historie. (Dette merkes også spesielt godt når man er på en paleochallenge. Man får fjerna alle forstyrrende elementer, spesielt kornet og sukkeret som ofte skaper veldig stort trøbbel i blodsukkermaskineriet). Kroppen fungerer rett og slett akkurat som den er ment for å gjøre. 


Mettet fett er faktisk det aller beste fettet for kroppen, selv om myndighetene er veldig ivrige på å prøve å fortelle oss det motsatte. Tror dessverre de har glemt å oppdatere rådene sine litt...

Så til saken! Her har du det beste fra to verdener: deilig klarnet smør og kokosfett i ren symfoni; kokos-ghee.


Jeg steker veldig ofte maten i smør, eller kokosolje. Ghee, som er klarnet smør hvor melkeproteinene er fjernet er også topp å bruke. En ren og fin fettkilde. (Sjekk her for hvordan du lager klarnet smør. Det er ingen sak). Dette er sunne og gode og næringsrike fettkilder som er varmestabile og som derfor tåler høy varme når man skal steke - i motsetning til ødelagte og ihelbearbeidede planteoljer sånn som f.eks rapsolje, solsikkeolje og soyaolje. Det er dårlige greier. De sistnevnte fettkildene kan dessverre lett fremme betennelsestilstander i kroppen. Også sann historie. Kokosolje er forresten gull av en annen verden, og har så mange helsefordeler at man like gjerne kan kalle det et kosttilskudd. Jeg har linket til det før, men du kan lese mer om det for eksempel her.


Kokos-ghee er rett og slett en femti-femti miks av kaldpresset kokosolje og klarnet smør. Bare smelt og bland halvparten av hver. En litt mildere versjon av smør, og en litt mere smøraktig versjon av kokosolje. Fint å steke i og supergodt i supper, sauser og gryter. Og putter du en god klatt i kaffen ved morgengry mens du setter stavmikseren på full guffe så har du faktisk laga deg en ekstra god og næringsrik start på dagen; bulletproof coffee.




Tillater meg til slutt å klippe inn et lite sitat fra boka  Matrevolusjonen av den svenske legen Andreas Eenfeldt, enkelt forklart:
"Som hos alle varmblodige dyr består kroppen vår i stor grad av mettet fett. Det har en passende konsistens ved kroppstemperatur. Det er et stabilt fett som har vanskelig for å harskne. Mennesket har alltid spist mettet fett, for eksempel kjøtt eller egg. Morsmelk er proppet av mettet fett. Hjernen din er i stor grad bygd opp av mettet fett. Hver celle i kroppen din trenger mettet fett for å bygge opp den beskyttende cellemembranen. Mettet fett er godt fett.
Galskapen kommer klarest frem i dagens fettfobiske råd til små barn. I følge Livsmedelverkets kostholdsråd skal alle barn "uavhengig av alder og kroppsvekt" bare få lettmelk fra den dagen de slutter å die. Alt annet mener man er farlig for barnas kolesterolverdier.
Det er bare ett problem. Morsmelk er nesten ti ganger fetere enn lettmelk, og en stor del av fettet er nettopp mettet. Om mettet fett hadde vært farlig, ville ammende mødre ha forgiftet sine barn......"


Om et par timer skal jeg faktisk få med meg et webinar (seminar som sendes live over nett) hos Tunsberg Medisinske Skole som handler om fett, fettets virkning og betydning for kroppen og myter og misforståelser knyttet til fett. Som den nerden jeg er blitt gleder jeg meg stooort. Håper på å bli mata med mye god info.

Tommel opp!




søndag 25. august 2013

god lesning: "helt naturlig mat og trening"

Picture



I dag vil jeg gjerne gi en tommel opp til Pål Jåbekk, og denne boken. Jeg har nevnt denne mannen og dette navnet i forbindelse med par innlegg tidligere, (og etter all sannsynlighet blir det nok kanskje ikke siste gang). Utrolig fornuftig fyr. 


Boken du ser her er det egentlig på tide at jeg børster litt ekstra støv av og jubler litt høyt for.
Nå er det langt fra bare denne boken som har hjulpet meg på stien til en friskere kropp - men en stor bit av æren må den definitivt få. Denne boken har bidratt med god info som i høy grad har gitt meg helsa mi og den gode magen min tilbake (jada, store ord, men sånn må det være).
Dette handler ikke om å finne en tilfeldig og passende "diett" som funker. Det handler om å forstå hvilken mat vi som mennesker er skapt for å spise.

Jeg vet at det er veldig mange der ute som sliter med ymse plager knyttet til både fordøyelse, mage- og tarmtrøbbel, leddplager, betennelser, for mange kilo, trøtthet, slapphet, allergier, utslett og så mye, mye, mye mer, selv etter å ha lagt om til et "sunnere" og (for mange) mer allergivennlig kosthold. Allikevel er det noe som ikke stemmer. Ting går ikke opp og det kroppslige trøbbelet forsetter. Man lærer seg å leve i den tro at dette skal være normalt. Dette vet jeg at det er mange som strever med. Du kjenner garantert noen. Og det er nettopp her jeg vil at du skal stoppe opp. Her har du en bok som hjelper deg til å forstå hva som foregår. Og nei, dette er ikke nok en ny "kur" eller en meningsløs "diett- og helsebok". Dette er noe helt, helt annet.


Hvordan gikk det til at vi kom dit vi er i dag, hvordan gikk det til at vi fikk de helserådene vi får per i dag, og hvordan fungerer egentlig disse rådene i praksis? Hva er egentlig naturlig menneskemat?

"Alle dyr blir syke når de tas bort fra sitt naturlige kosthold. Det blir mennesker også."


Så kjære deg som titter innom, dette er en oppfordring og en varm anbefaling fra meg; uansett hvilket forhold du måtte ha til mat, helse, eller kropp; uansett hvor interessert eller uinteressert du er - les denne boken. Du vil forstå så utrolig mye. Du kan til og med komme til å angre på at du ikke har ramlet over den før.


"Den rette veien til god helse er vanskelig å finne når alle veier er skiltet mot ungdomskilden. Jeg vil gjerne at god helse skal bli lett igjen, men det innebærer at vi må slutte med forenklingene, med bedrevitenhet og med ukunnskap. Den rette kunnskapen om mat og helse bør være tilgjengelig for alle og forståelig for de aller fleste. Målet vårt må være å finne ut av hva som faktisk virker best. Da må vi forstå hvordan kroppen vår faktisk virker, og vi må derfor akseptere at verden ikke alltid er slik vi ønsker at den skal være. Sannheten er at de fleste av oss burde være friske mesteparten av tiden, og at kroniske sykdommer burde være sjeldne. Overvekt burde også vært sjeldent.


Menneskedyret er et sykt dyr, og årsaken er at vi ikke lenger lever slik vi er laget for å leve. Hundretusener av år med utvikling har gjort oss smartere enn noe annet dyr som har levd. Men er vi blitt for smarte for vårt eget beste? Vi har fjernet oss fra det naturlige og omfavnet det unaturlige. Ikke fordi det unaturlige har gitt oss bedre helse, men fordi ledende teorier sier at det skal gi oss bedre helse. Vi har sluttet å kjenne etter på kroppen om det vi gjør, føles riktig. I stedet er vi villige til å spise mat kroppen sier vi blir syke av, men som hodet sier er sunn. Og vi stoler på hodet. Virkeligheten og sannheten har skilt lag, og kroppen har blitt redusert til et verktøy for å frakte hjernen fra A til B. Når så kroppen ikke lystrer, tvinger vi den til å lystre med medisiner. Det er på tide å å ta tilbake kontrollen over vår egen helse. Det er på tide å bli friske.

....Vi får for eksempel mer astma, allergi og diabetes nå enn noen gang tidligere. I følge Helsedirektoratet har over 20% av barn og unge astma, og det er nå over èn million nordmenn som er allergiske mot pollen. Er det ikke rart at vi mennesker har blitt allergiske mot natur? Hvor mange dyr tror du det er som blir allergiske mot sine egne omgivelser?"


Med evolusjonsbiologien som grunnlag kan vi si mye om hvilken mat som er helsefremmende og hvilken som ikke er det, selv uten å gjennomføre en eneste vitenskapelig studie. Det er nemlig en grunn til at vi ser ut som vi gjør, både på innsiden og utsiden, og veldig lite av vår oppbygning er tilfeldig. Vi er tilpasset ett levesett, og dette levesettet gir derfor størst mulighet for god helse. Jo lenger vekk vi beveger oss fra det optimale - jo lenger vekk beveger vi oss fra optimal helse..."




Flere anbefalinger av fantastisk verdifullt lesestoff jeg aldri ville vært foruten kommer.
Stay tuned, som de sier. Og ha en fin søndag!





torsdag 22. august 2013

30 dager med ren mat: og paleoutfordringen fortsetter.....

Nå har det ikke blitt stort å juble for når det kommer til hyppighet av blogginnlegg her i løpet av sommermånedene, det skal ærlig sies. Og det beklager jeg. Sommer har fått være sommer, sol har fått være sol, og dagene har hagla avgårde. Men høsten sniker seg stadig innpå og jeg lover å ha litt mere å by på fra menyen fremover.

Omelettrull med laks og grønnsaker

Tidligere i sommer skribla jeg et innlegg om paleo og paleochallenge: om det å gi seg selv en utfordring, en måned hvor man utelukkende spiser ren og naturlig mat. Man rensker bort alt som kan skape dårlig stemning i kroppen: sukker, kornmat, melk og alkohol - i en måned. Dette er bare GULL verdt, det skriver jeg herved under på først som sist. Jeg fikk aldri lagt ut en skikkelig oppdatering på fullført challenge, så her kommer et forsøk på en liten en. Aldri har jeg følt meg så fræsk, oppegående og deilig tilfredsstilt i kroppen som i løpet av denne måneden. Ikke som jeg noen gang tidligere kan huske.
Kort oppsummert: når kroppen slutter å skrike etter sukker, hormonene er under kontroll, blodsukkeret blir mere stabilt, den irriterende kløingen i huden og den rødglødende eksemen forsvinner. Og ikke minst den dårlige oppblåste kranglete magen slår seg til ro i harmoni og du sover bedre om natten. DA skjønner du at mat er langt mere enn bare noe som skal gjøre deg mett. Og den følelsen skal du virkelig ikke undervurdere. Jeg har lenge spist etter disse paleo-prinsippene, noe som har gjort gigantiske underverker for meg og min tidligere trøblete "irritable tarm", som ikke lenger kan puttes i båsen irritabel. I sommermånedene har det skjønt sklidd litt ut - kanskje et godt hakk for mye (for mye sukker og melkeprodukter og annet tull og eksemen har poppet frem, blodsukkeret er på bærtur osv.), så nå er jeg klar for å ta en real opprydding og kjører derfor likegodt i gang en ny challenge! Og det er det visst flere som har tenkt på.

Melissa har på sin blogg oppfordret flere til å ta del i en paleoutfordring, og satt en slags fellesstart f.o.m 30 august. Er du gira, så sleng deg på! Jeg personlig starta allerede i går. Hun har også fiksa en paleoutfordring-gruppe på facebook hvor man kan utveksle tips, triks og motivasjon for de som er interesserte i å ta del i dette. Sjekk hennes egne ord om challenge, og sjekk gjerne også hva Sara på Paleoliv har å berette om slikt.

30 dager med ren mat? Det er noe du aldri angrer på. Paleo/steinalderkost er ikke noe mystisk. Det er bare rene råvarer og naturlig mat. Det beste for kroppen din i en måned. (Jeg synes forresten det er skremmende at vi lever i en så kunstig, tilsetningsstoffproppet, posesuppe-hverdag at vi blir nødt til å kalle ordentlig, ekte og ren mat for "steinaldermat". Jaja...)


En slik utfordring er noe som garantert vil sette tankene i spinn og få deg til å se litt annerledes og kritisk på hva du faktisk gir kroppen din. Det vil også gi deg litt perspektiv på hva som virkelig kan være sunn mat. Dessuten kan jeg nesten love deg at du vil få økt energi, føle deg opplagt og etterhvert kanskje til og med som reneste superkvinnen. Du vil sove bedre om nettene og oppleve at verk i leddene avtar, og har du en "vannete" kropp kommer du til å merke at dette avtar drastisk (trust me.) Du vil også ha muligheter for å bli kvitt søtsuget du eventuelt måtte ha. En kropp under kontroll og i harmoni med andre ord. Mange opplever også at de mister noen kilo. Bonus. I tillegg vil du oppleve at du skaper nye, gode vaner som du kan ta med deg videre. Gode, sunne vaner. Endring av nettopp vaner tar tid, og det er også noe av grunnen til at man bør la en slik challenge gå over minimum 30 dager. De matvalgene vi tar gjør vi som oftest på fullstendig autopilot, uten å tenke nevneverdig over om dette er et godt eller dårlig valg. Vi spiser bare det som er lettest tilgjengelig, det som ligger foran oss på tallerken, gjerne det som kan vispes eller røres sammen fra en pose på kjappest mulig tid eller kjøpes på nærmeste kiosk, og vi tenker gjerne ikke over hvilke langtidskonsekvenser dette faktisk kan ha. Pølser på boks. Suppe fra pose. Bokser som slenges i mikroen.
"Tar det i morra", sier vi bare. "Tenker på helsa i morra". Men hva hvis "i morra" plutselig er for seint? Hva hvis vi går rundt med trøblete mager, kranglete ledd, dårlig hud, en kropp med et søtsug som skriker ut av en annen verden, overvekt og ølmager, svekket immunforsvar, allergier og andre lite tilfredsstillende tilstander? Da hjelper det ikke å vente til i morra. Tilstander som dette er nøyaktig et direkte resultat av disse dårlige valgene vi tar. Dette kan fikses. Du må bare være villig til å gjøre en forandring.

Det jeg egentlig prøver å si her: vit at det finnes håp, og at i så godt som de fleste tilfeller kan en lidende kropp fikses. Med mat. Har du kroppslig trøbbel i en eller annen form så skal du prøve å forandre litt på det du spiser. Underverker kan skje. Og mye kan ordnes med mat. Utrolig mye mer enn folk flest tror og vet.


Med maten du spiser legger du et grunnlag for helsa du sitter igjen med "in the end". Og så er det opp til deg hvilket grunnlag du velger å legge. Enten gir du kroppen din mat den kan vokse seg sterk på, eller så gir du mat som svekker den. Alt for ofte skjer det siste. Selv om vi ikke alltid tror at det er dette som er grunnen. Mye allergi, mange helseplager og massevis av sykdom kan forbedres via mat. Line (paleoline) som jeg følger på Instagram har spist seg så godt som frisk fra fibromyalgi med en paleolivsstil og ren mat. Og i denne månedens Allers kan du forresten lese om nok ei dame som har spist seg frisk med steinalderkost. Dette er langt fra tilfeldig, altså. Dette er en fin sannhet og et faktum. Vi bygges av den maten vi spiser. Sånn er det. 


Svær salat med kylling, bacon og egg. Perfekt til frokost såvel som middag.

Det er ikke alltid en overveldende forandring som skal til heller. Men for at du skal kunne få noe igjen, må du også være villig til å ofre noe. Stol på deg selv, gi deg selv en real utfordring og gass på.

"Så lenge vi ikke tar vare på kroppene våre, må vi også være villige til å ta konsekvensene av det", var det en dame som skrev et eller annet sted her om dagen. Hun har et poeng.

Etterhvert som hodet og bokhylla mi stadig har blitt fylt av mere og mere interessant og godt lesestoff, og mere og mere informasjon og kunnskap når det kommer til kosthold og helse, har det blitt helt naturlig for meg å legge om til et renere og mere naturlig kosthold. Mye av dette handler om kunnskap og forståelse for hvilke matvarer som skaper trøbbel i kroppen, hvilke matvarer man bør utelate, og om hvilke matvarer som best kan styrke kroppen. Sunn mat er ikke alltid det man tror. Det handler også om hvorfor vi ikke alltid får de helserådene vi burde ha fått, og hvorfor de fleste rådene helsemyndighetene og media kommer med like godt kan feies under teppet først som sist. Det er mye informasjon vi får "tildelt" både her og der om helse som gjør at vi bare blir sykere i steden for friskere. Dette er også et faktum, og dette synes jeg er galskap og übertrist.

Jeg kommer til å preike og vifte med flagget for et naturlig kosthold så det holder, og så håper jeg at noen der ute vil ha litt glede og nytte av det. Jeg kan garantere mer skriblerier om dette fremover, jeg lover å være flinkere til å poste oppskrifter og inspirasjon, og jeg vil også komme til legge ut noen anbefalinger av enkelte bøker jeg har fått kjennskap til som jeg i aller høyeste grad mener inneholder så bra informasjon om helse, sunnhet og kosthold at alle andre burde lese dem uten å nøle.

Bløtkokte egg, alfalfaspirer og guacamole med laks og sesamfrø: sashimi style.

Når det gjelder paleochallengen starta jeg den som sagt i går, og på Instagram kommer jeg etter beste evne til å poste hva jeg spiser. Følg meg gjerne! Klikk her. Så kan du jo få litt inspo i matveien om du trenger. Paleo eller ei. 

Tommel opp!


tirsdag 20. august 2013

simpel tomatsuppe fra scratch

Suppe er en hærlig og rask hverdagshit. Det går innmari raskt å slenge sammen, og så smaker det så uendelig mye bedre enn den liksom-maten du finner i pulverform i butikkhylla. Både for smaksløker - og for ikke å snakke om hva det gjør med kroppen. Har du i tillegg en god dose kraft i røra, så har du virkelig supermat så det holder! Slå gjerne til med dobbelt eller trippelt opp når du først er i gang, så kan du enkelt lade fryseren med litt skikkelig fast food som er kjapt tilgjengelig når det trengs.





Hjemmelaget tomatsuppe 
2-3 pakker med hakkede tomater (ikke velg tomater fra hermetikkboks*)
tre-fire små sjalottløk eller en vanlig gul løk, finhakket
en god dæsj tomatpurê, ca. et par ss
1-3 hvitløksfedd, alt etter smak og behag
1 ts spisskummen
en dæsj honning
en dæsj god balsamico (kan droppes)
urter: basilikum, timian, oregano osv. tørket eller ferskt
havsalt og pepper
kraft fra kylling eller storfe (kan droppes)


(*Hermetikkbokser inneholder ofte store mengder BPA, noe du ikke vil spise. BPA er et giftig kjemisk hormonforstyrrende stoff som også finnes i mye av plasten vi omgås. Mye hermetisert mat inneholder dette, uten at vi er klar over det, og hermetiserte tomater er ofte ekstra "fulle" i BPA siden tomatene inneholder syre som tærer på boksene og hjelper stoffet å lekke ut i maten. Oppfordrer deg derfor til å velge hakket tomat på kartong, det er stort sett like tilgjengelig. Les mer om dette her og her.)

Gjør slik og sånn:
1. Finhakk løken og hvitløken.
2. Fres løken på middels varme i litt smør til den blir fin og blank. Tilsett finhakket hvitløk og fres et lite minutt, før du tilsetter en dæsj tomatpurè og spisskummen og freser et lite minutt til.
3. Hell i tomatene, litt honning, urter og balsamico (hvis du har) og la det hele koke opp, for så å putre på lav-middels varme.
4. Har du kraft tilgjengelig, spe med dette til ønsket smak og konsistens. Kraft er en kilde til næringsstoffer og mineraler du knapt nok finner maken til noe sted, og for ikke å snakke om; tidenes smakshever! Suppa når helt klart nye høyder med litt kraftinnslag. Kraft kan - og bør inkluderes i mang en rett. Det er ikke vanskelig å lage sin egen kraft.
Men som nevnt - har du det ikke tilgjengelig kan du fint lage suppa uten altså. Smak den til med salt, pepper og krydder, og har du ikke kraft - spe gjerne i en raus mengde kaldpresset olivenolje mot slutten.

Suppa er klar til å inntas relativt kort tid etterpå, men om du har litt tid å avse er den aller best om den får lov å surre litt ekstra på plata (gjerne en god halvtime-time). Kokte egg og stekt kjøtt er prima som fyll og ekstra innslag i suppa.